Dołącz do grona
Przyjaciół Domu
Jest nas już ponad milion!
Dlaczego warto
Jak zacząć
Formy sprzedaży bezpośredniej
Jak wybrać firmę do współpracy
Dlaczego warto
Wiele działających dzisiaj firm MLM pretenduje do miana tej pierwszej. Nie nie chcemy rozstrzygać tego sporu, bo pierwsze przedsięwzięcia oparte o sprzedaż bezpośrednią powstawały w Stanach Zjednoczonych już pod koniec XIX w., a na dobre rozwinęły się w latach 50-tych ubiegłego stulecia.
Ich wizja była jasna – stworzyć atrakcyjny model biznesowy, który pozwoli ludziom, a przede wszystkim kobietom zamieszkującym amerykańskie przedmieścia, osiągać finansową niezależność oraz rozwijać sąsiedzkie kontakty.
Najpierw w USA, a potem także globalnie, sprzedaż bezpośrednia szybko zyskała zwolenniczki i zwolenników. Amerykańskie „housewives” udowodniły, że to nie tylko świetny sposób na biznes, ale i spełnienie osobiste. W Azji, gdzie niezmiernie ważne są więzy rodzinne i lokalna społeczność, ten sposób kupowania produktów pokochało miliony konsumentów. W Europie doceniliśmy wolność i wygodę, jakie daje współpraca z firmami sprzedaży bezpośredniej.
70 lat później od powstania pierwszych oficjalnych firm MLM, atrakcyjność sprzedaży bezpośredniej nie słabnie. A może nawet ma się lepiej niż kiedykolwiek.
Pandemia i kolejne kryzysy gospodarcze przewartościowały nasz stosunek do pracy. Zdaliśmy sobie sprawę, że to nie ilość godzin przepracowanych tygodniowo, ale jakość naszych interakcji z ludźmi i zespołowa realizacja celów nadają sens naszym działaniom.
Człowiek nie jest samotną wyspą. Potrzebuje innych osób, aby osiągnąć dobrostan. W sprzedaży bezpośredniej rozumiemy to lepiej niż w innych branżach. Budowanie relacji leży u podstaw tego modelu biznesowego. A osiąganie własnych celów idzie w parze z poczuciem sensu i bycia potrzebnym.
Dlatego właśnie warto zostać konsultantką czy doradcą sprzedaży bezpośredniej. Dlatego ponad milion osób w Polsce wybrało tę formę własnej działalności. Bo praca w sprzedaży bezpośredniej to sposób na pełen satysfakcji rozwój osobisty, serdeczne relacje i radość z ułatwiania życia innym.
Bo jak powiedział Zig Ziglar (amerykański trener motywacyjny i pisarz): „To, co dostajesz, osiągając swoje cele, nie jest tak ważne, jak to, kim się stajesz, osiągając swoje cele”.
Jak zacząć?
Jeżeli jesteś przekonana/y, że masz predyspozycje do pracy w sprzedaży, lubisz kontakt z ludźmi i masz dar przekonywania, to nic nie stoi na przeszkodzie, abyś rozważył/a pracę w sprzedaży bezpośredniej.
Czasem taka decyzja może odmienić całe życie. Początki jednak, jak w każdej branży, mogą być trudne. Decyzja o rozpoczęciu własnej działalności sprzedażowej powinna być dobrze przemyślana i zaplanowana.
Dlatego zanim rozpoczniesz…
Posłuchaj głosu... Serca
Tak, serca, a nie rozumu. Jeżeli chcesz budować własny biznes jako doradca lub konsultantka sprzedaży bezpośredniej, musisz czuć, że „to jest TO”. Przypomnij sobie moment, kiedy po raz pierwszy pomyślałaś/eś, że chcesz spróbować. Co było tą iskrą? Może ktoś „zaraził Cię” swoją pasją i entuzjazmem? Może spodobały Ci się konkretne produkty? A może to wizja lepszego, fajniejszego życia sprawiła, że pomyślałaś/eś o tej formie współpracy. Cokolwiek to było, jeśli nadal to czujesz, to ten pierwszy krok do podjęcia wyzwania masz już za sobą. Pielęgnuj w sobie tę wewnętrzną motywację, bo będzie Ci potrzebna podczas rozwijania biznesu, budowania zespołu, tworzenia bazy klientów i stawiania czoła codziennym wyzwaniom doradcy/konsultantki sprzedaży bezpośredniej.
Poznaj produkty
Poznaj ofertę firm na rynku i wybierz produkty, które naprawdę lubisz. Może masz już swoją ulubioną markę, której sam/a używasz. Wierzysz w nią i jesteś przekonana, co do jakości i wartości, jaką wnosi w Twoje życie.
Jeśli masz na myśli określoną kategorię produktów, sprawdź na sobie, co oferują firmy i wybierz, to, co przekonało Ciebie.
Sprzedając produkty, które lubisz i z których sam/a korzystasz, stajesz się autentycznym ambasadorem marki, a sam proces sprzedaży staje się przyjemnością.
Wybierz właściwą firmę
Produkt jest ważny, ale równie ważna jest firma, z którą podejmiesz współpracę – to relacja na lata, w którą inwestujesz czas, energię i zaangażowanie.
Dlatego tak ważne jest, z kim podejmujesz współpracę. Zwróć uwagę na kwestie bezpieczeństwa i legalności działania firmy; zapoznaj się z systemem wynagradzania, oraz ofertą szkoleń i dostępu do narzędzi wsparcia sprzedaży.
Dobra firma zadba o to, abyś miał wszystkie potrzebne informacje od samego początku. O tym jak wybrać dobrze, dowiesz się w sekcji poniżej.
Znajdź swojego mentora
Nawet jeśli masz za sobą wiele lat doświadczenia zawodowego, to nie zamykaj się na słuchanie i obserwowanie osób z doświadczeniem w tej konkretnej branży. W pierwszych 3 miesiącach działania warto mieć kogoś, kto wprowadzi Cię w arkana biznesu sprzedaży bezpośredniej.
Wyjaśni zawiłości planu marketingowego, nauczy prezentacji i korzystania z produktów, pomoże zorganizować się w nowym trybie współpracy. Po prostu – będzie Twoim aniołem stróżem, mentorem i nauczycielem.
Jak znaleźć taką osobę? Najprościej, jeśli to będzie ktoś, kogo już znasz. Być może sam/a kupujesz od niej produkty, albo obserwujesz jej sukcesy w sprzedaży bezpośredniej od wielu lat.
Jeśli nie znasz kogoś takiego, to odpowiedzialna firma przydzieli Ci lidera z Twojej miejscowości lub okolic. Możesz także znaleźć taką osobę online. Obserwując ją w kanałach społecznościowych, będziesz wiedzieć, czy podoba Ci się jej styl pracy i czy dobrze będziesz czuć się w jej zespole. Potem wystarczy tylko umówić się na spotkanie!
Stwórz biznes plan
Zanim zaczniesz, poświęć czas na stworzenie planu działania. Ustal konkretne cele sprzedażowe i wybierz najlepszy sposób ich realizacji.
Zadaj sobie następujące pytania:
- Ile czasu mogę i chcę poświęcić na pracę dziennie / tygodniowo
- Ile potrzebuję zarobić
- Ile produktów miesięcznie muszę sprzedać
- Ile muszę zainwestować
- Czy będę jeździć do klientów na indywidualne spotkania, czy skupię się na działaniu w Internecie
- Jeżeli w Internecie, to który kanał będzie moim kanałem wiodącym.
Plan działania zanotuj i wróć do niego po miesiącu, trzech (w zależności od poziomu realizacji) i weryfikuj, aktualizuj. Ta aktywność nie ma końca. Ważne, aby wiedzieć dokąd zmierzasz i czy jesteś na właściwej drodze.
Wybierz formę działania
Jeżeli wykonałeś/aś powyższe kroki, nadszedł czas na kwestie formalne. Teraz już wiesz, że chcesz zostać doradcą sprzedaży bezpośredniej i wiesz, jak masz działać i kto Ci w tym pomoże.
Zorientuj się w możliwościach prawnych i księgowych, aby wiedzieć, jak zgodnie z prawem prowadzić swój biznes. Najpopularniejszą i najbardziej elastyczną formą działania jest własna, jednoosobowa działalność gospodarcza. Jednak, firmy dają także inne możliwości współpracy.
Najpopularniejsze formy współpracy to:
- Umowa o współpracy miedzy firmą a przedsiębiorcą – Tobą (wymagana własna działalność gospodarcza)
- Umowa zlecenie (nie wymaga własnej działalności gospodarczej)
- Umowa agencyjna

Jak zarabiać w sprzedaży bezpośredniej?
Interesując się sprzedażą bezpośrednią, mogłaś/eś zetknąć się z różnymi określeniami tej formy działalności, od zwrotów typu network marketing, marketing sieciowy lub bezpośredni, po MLM, direct selling czy nawet akwizycja. Niektórzy stosują te wszystkie zwroty zamiennie, choć istnieją między nimi różnice. A MLM, czy network marketing to de facto formy sprzedaży bezpośredniej.
Co do zasady sprzedaż bezpośrednia to oferowanie i promowanie produktów i/lub usług poza stałym miejscem sprzedaży (poza siecią detaliczną). Taka sprzedaż może odbywać się poprzez kontakty w miejscu zamieszkania klienta (konsumenta) / sprzedawcy lub w innym miejscu, najczęściej wybranym przez klienta. Historycznie jednak, zawsze dotyczyła kontaktów bezpośrednich z klientem.
Dziś sprzedaż bezpośrednia przybiera znacznie więcej form niż tradycyjne spotkania sprzedawcy z konsumentem w jego domu. Wraz z rozwojem mediów społecznościowych, sprzedaż bezpośrednia zaczęła przenosić się do Internetu. Jej formą stał się także poniekąd e-commerce i własna sprzedaż online marek do konsumentów (DTC – direct-to-consumer).
Firmy wdrażają różne plany marketingowe, od realizacji których zależy Twoje wynagrodzenie. Zapoznaj się w jakim modelu działa wybrana przez Ciebie firma i zrozum jej plan marketingowy. Wybierz model współpracy, który Tobie najbardziej odpowiada.
Dwa podstawowe modele sprzedaży bezpośredniej to:
Marketing jednopoziomowy
(one-level marketing)
– współpracując z firmą działającą w tym modelu, jesteś wynagradzana/y za sprzedaż produktów lub usług i zarabiasz na prowizji od sprzedaży. Twoja prowizja zależy tylko i wyłącznie od tego, jak dużą bazę klientów zbudowałaś/eś oraz Twoich umiejętności i zaangażowania, jaki wkładasz w rozwój biznesu.
Firma, z która współpracujesz zatrudnia własnych menadżerów odpowiedzialnych za pozyskiwanie nowych osób do struktury i szkolenia nowych konsultantów (lub doradców sprzedaży bezpośredniej).
Marketing wielopoziomowy
(multi-level, czyli MLM)
– w tym modelu, otrzymujesz prowizję zarówno za własną sprzedaż, jak i od wartości sprzedaży zrealizowanej przez Twój zespół, a także za wielkość zespołu. To ty dobierasz sobie osoby, z którymi chcesz pracować i zajmujesz się ich szkoleniem. Od Twoich umiejętności jako lidera, zależy sukces Twój i całego zespołu (sieci).
Niezależnie od obowiązującego w danej firmie systemu sprzedaży, przedsiębiorcy mogą prowadzić swoją działalność w formie:
- sprzedaży indywidualnej, w której produkty są oferowane przez sprzedawcę konkretnemu nabywcy podczas osobistych spotkań
- sprzedaży grupowej, podczas której sprzedawca organizuje pokaz i udziela wyjaśnień zaproszonej grupie osób, w wyznaczonym miejscu (np. w domu potencjalnego klienta, który zaprasza na te okoliczność znajomych)
- sprzedaży online poprzez własną stronę Internetową lub własne kanały mediów społecznościowych sprzedawcy
To Ty, jako przedsiębiorca wybierasz jaki sposób prowadzenia prezentacji i sprzedaży jest dla Ciebie najwygodniejszy i najskuteczniejszy!
Jak wybrać firmę do współpracy?
Przy wyborze firmy, zwróć uwagę na te 4 podstawowe aspekty:
- Uczciwa działalność – koniecznie sprawdź, czy firma jest zarejestrowana w KRS, czy i gdzie ma siedzibę, od kiedy istnieje na rynku i co jest jej źródłem zysków (jaki produkt lub usługa). Najlepszą gwarancją etyczności, solidności i rzetelności jest przynależność do Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej. Aby zostać przyjętym w poczet firm członkowskich PSSB, firma musi przejść szczegółowy proces weryfikacji oraz zobowiązać się do przestrzegania zasad Kodeksu Sprzedaży Bezpośredniej.
- System wynagradzania – dowiedz się jakie prowizje oferuje firma, i jakie działania są przez nią wynagradzane: czy tylko prowizja od sprzedaży, czy także prowizja od sprzedaży wygenerowanej przez Twój zespół. Więcej o modelach działania dowiesz się z sekcji: Formy sprzedaży bezpośredniej
- Zwrot z inwestycji – bądź czujna/y. Twój niepokój powinny zawsze wzbudzić obietnice szybkich i wysokich prowizji. Nie daj się zwieść firmom oferującym łatwy zarobek z mocno przeszacowanym produktem. Sygnałem alarmowym zawsze są wysokie opłaty na start za tzw. „wejście” do sieci, czy przekraczające wartość rynkową opłaty za szkolenia początkowe lub zestawy demonstracyjne. Jeśli ktoś proponuje Ci wysokie wynagrodzenie za wprowadzenie nowych członków do struktury sprzedażowej, to możesz mieć do czynienia z piramidą finansową.
- Umowa o współpracy – zawsze dokładnie przeczytaj umowę i zapytaj o warunki odstąpienia od niej. Masz prawo zmienić zdanie i odstąpić od umowy w ciagu 14 dni. Firma zaś ma obowiązek odkupić zgromadzone przez Ciebie produkty, nadające się do użytku. Takie same prawa mają klienci, którzy zawierają z Tobą z umowę sprzedaży.
